Tantsnusk
Foto: José Figueroa
Inkonst, Malmö och Dramalabbet, Stockholm 2010
Av och med Kajsa Wadhia, Maria Stiernborg och Katja Seitajoki
Texter av: Hélène Cixous, Susan Crosby och andra Harlequin-författare, Colleen McCullough, Kajsa Wadhia och Katja Seitajoki
Ljusdesign: Lina Benneth
Ljuddesign: Tomas Björkdal
Side-kick: Anders Paulin
Producent och moderator: Elin Alvemark
Tantsnusk är en föreställning om populärlitterär kåthet.
Romantisk populärlitteratur har i årtionden funnits på hyllor i kiosker landet runt. Har berättelserna varit en hemlig plats för kvinnor att utforska sin sexualitet? Kåta skildringar om att förlora sig själv i en våg av lust, stön, smekningar och njutning eller ett kräkmedel i läcker förpackning i patriarkatets tjänst? ”Det är motbjudande” skrev Jan Myrdal 1983 om romantisk populärlitteratur för kvinnor och myntade uttrycket ”Tantsnusk”. En föreställning om njutning, lust, smärta och makt där lågkultur ställs mot högkultur och vävs samman med scenkonstnärernas egna perspektiv.
Pressen om Tantsnusk:
"...Själva föreställningen i sig är mer ett postdramatiskt collage av dans, performance, musik och film än regelrätt teater, vilket snarast blir en förutsättning för att bli uppslukad av energin från scenen."
Sebastian Gröndahl / Nummer
Läs hela: http://nummer.se
"...Harlequinromanerna ska jämföras med sufipoesi..."
Maria Küchen / Sydsvenskan
Läs hela: www.sydsvenskan.se
"En hyllning till kåthet...."
Kristina Nilsson / Skånskan
Läs hela:
Snigling
Foto: Arena Baubo
Aktion i samband med projektet Tantsnusk 2010
Leadingfollowing:
the spectator's dance
Foto: José Figueroa
Dans- och Cirkushögskolan, MDT i Stockholm och Inkonst i Malmö 2014
Ett konstnärligt undersökande av att leda genom att följa och följa genom att ta initiativ.
Arena Baubo arbetar med de oförutsedda impulser och rytmer som praktiken av att föra och följa tillsammans, på samma gång, kan ge upphov till. De ifrågasätter och tänker om makthierarkier med metoden att leda genom att följa och följa genom att ta initiativ. En ständig förhandling mellan positioner och roller väver sig in i och påverkar verkets struktur. Publiken bjuds in till politisk självreflektion där feedback-loopen lyfts fram och skapar dansen mellan verket och dess åskådare. Katja Seitajoki och Kajsa Wadhia undersöker konstnärligt och organisatoriskt hur de simultant kan leda och följa processen och ställer samtidigt frågan om metodiken går att applicera politiskt på samhällelig nivå.
Ett verk av Katja Seitajoki och Kajsa Wadhia i samarbete med Martin Hoshi Vognsen (musik), Ylva Henrikson (film) och Johan Bjellsäter (ljus)
Producent: Emelie Bergbohm
Språk: Svenska/engelska
Dokumentation av föreställningen av Tove Salmgren
Clemens Altgård / Skånskan
www.skanskan.se
Premiär på verket var på Inkonst i Malmö den 14 maj och spelades även 15 maj 2014
Med stöd av Kulturrådet, Dansens Hus och DOCH
Dokumentation av
”LEADINGFOLLOWING: THE SPECTATOR’S DANCE” av Tove Salmgren
WHAT IS A DOCUMENT OF WHAT
WHAT IS A LEADINGFOLLOWING
WHAT IS A DANCE
WHAT IS A SPECTATOR
WHAT IS A SPECTATOR’S DANCE
WHAT IS A LEADINGFOLLOWING DOCUMENT
WHAT IS A SPECTATOR’S DOCUMENT
WHAT IS A DANCE DOCUMENT
WHAT IS A DOCUMENT OF A FOLLOWER
WHAT IS A FOLLOWER
WHAT IS A SPECTATOR’S FOLLOWER
WHAT IS A LEADINGFOLLOWER´S DANCE
WHAT IS A SPECTATOR OF A LEADING FOLLOWER
WHAT IS A FLOWER
WHAT IS A SPECTATOR OF A DANCE
WHAT IS A DOCUMENT OF A SPECTATOR’S DANCE
WHAT IS A LEADER OF A DANCE
WHAT IS ”LEADINGFOLLOWING: THE SPECTATOR’S DANCE”
WHAT IS FOLLOWING A DOCUMENT
WHAT IS SPECTATORSHIP OF A DOCUMENT
WHAT IS IT TO DOCUMENT A DANCE
WHAT IS IT TO LEAD A FOLLOWERS DANCE
WHAT IS IT TO FOLLOW A LEADERS DANCE
WHAT IS IT TO LEAD A DANCE
WHAT IS IT TO DOCUMENT THE DANCE
WHAT IS IT TO BE A SPECTATOR OF A DANCE
WHAT IS IT TO BE THE DANCER OF A DOCUMENT
WHAT IS IT TO DOCUMENT A SPECTATOR
WHAT IS IT TO DANCE THE DOCUMENT
WHAT IS IT TO DOCUMENT THE LEADER
WHAT IS IT TO ENGAGE IN LEADINGFOLLOWING
WHAT IS IT TO NOT ENGAGE IN LEADINGFOLLOWING
WHAT IS IT TO NOT FOLLOW A LEADERS DANCE
WHAT IS IT TO NOT LEAD A FOLLOWERS DANCE
WHAT IS IT TO NOT DOCUMENT A DANCE
WHAT IS IT TO NOTE
WHAT IS IT TO DIE
WHAT IS IT TO NOT DIE
WHAT IS NOT A DOCUMENT
WHAT IS NOT A LEADINGFOLLOWING
WHAT IS NOT A DANCE
WHAT IS NOT A NOTATION???
WHAT IS NOT A SPECTATOR
WHAT IS NOT A SPECTATOR’S DANCE
WHAT IS NOT LEADINGFOLLOWING A DOCUMENT
WHAT IS NOT A SPECTATORS DOCUMENT
WHAT’S NOT A DANCE
WHAT’S NOT A DOCUMENT
WHAT’S NOT A FOLLOWER
WHAT’S NOT A LEADINGFOLLOWER´S DANCE
WHAT’S NOT A SPECTATOR OF A LEADING FOLLOWER
WHAT’S NOT A FLOWER
WHAT’S NOT A SPECTATOR OF A FOLLOWER’S DANCE
WHAT’S NOT A LEADER OF A DANCE
WHAT’S NOT FOLLOWING A DOCUMENT
WHAT’S NOT A DOCUMENT OF THE SPECTATOR’S DANCE
WHAT IS IT TO NOT DOCUMENT
WHAT IS IT TO NOTE A DOCUMENT
WHAT IS IT TO NOT BE LEADINGFOLLOWING
WHAT IS IT TO NOT DANCE
WHAT IS IT TO NOT BE A SPECTATOR
WHAT IS IT TO NOT DO A SPECTATOR’S DANCE
WHAT IS IT TO NOT DOCUMENT A SPECTATOR’S DANCE
WHAT IS IT TO NOT DOCUMENT THE FOLLOWING
WHAT IS IT TO NOT DANCE
WHAT IS IT TO NOT DOCUMENT
WHAT IS IT TO NOT FOLLOW
WHAT IS IT TO NOT DO A LEADINGFOLLOWER´S DANCE
WHAT IS IT TO NOT BE A SPECTATOR OF A DANCE
WHAT IS IT TO NOT BE A SPECTATOR OF A DANCE
WHAT IS IT TO NOTE A SPECTATOR OF A DANCE
WHAT IS IT TO NOTE A DANCE OF A SPECTATOR
WHAT IS IT TO BECOME A LEADER OF A DANCE DOCUMENT
WHAT IS IT TO NOT BECOME A LEADER OF A DANCE DOCUMENT
WHAT IS IT TO BECOME A FOLLOWER OF A DOCUMENT
WHAT IS IT TO NOT BECOME A FOLLOWER OF A DOCUMENT
WHAT IS IT TO BECOME A DOCUMENT OF THE SPECTATOR’S DANCE
WHAT IS IT TO NOT BECOME A DOCUMENT OF THE SPECTATOR’S DANCE
WHAT IS IT TO BECOME A SPECTATOR OF A LEADING FOLLOWER
WHAT IS IT TO NOT BECOME A SPECTATOR OF A LEADING FOLLOWER
WHAT IS IT TO BECOME A SPECTATOR
WHAT IS IT TO NOT BECOME A SPECTATOR
WHAT IS IT TO BECOME A DANCER
WHAT IS IT TO NOT BECOME A DANCER
WHAT IS IT TO BECOME A DOCUMENT
WHAT IS IT TO NOT BECOME A DOCUMENT
WHAT IS IT TO BECOME THE SPECTATOR’S DANCE
WHAT IS IT TO NOT BECOME THE SPECTATOR’S DANCE
WHAT IS IT TO FOLLOW WHAT IT IS TO NOT FOLLOW
WHAT IS IT TO NOT FOLLOW WHAT IT IS TO NOT FOLLOW
WHAT IS IT TO FOLLOW WHAT IT IS TO FOLLOW
WHAT IS IT TO NOT FOLLOW WHAT IT IS TO FOLLOW
WHAT IS IT TO BE ALIVE
WHAT IS IT TO DIE
WHAT IS IT TO HAVE A LIFE
WHAT IS IT TO HAVE A DIE
WHAT IS IT TO HAVE A DIET
WHAT IS IT TO HAVE A GO
WHAT IS IT TO HAVE A LIFEJACKET
WHAT IS IT TO HAVE A DIEJACKET
WHAT IS IT TO HAVE A DREAM
WHAT IS IT TO HAVE A PIE
WHAT IS IT TO BE DEAD
WHAT IS IT TO BE A BREAD
WHAT IS IT TO GO AHEAD
WHAT IS IT TO START TO STOP
WHAT IS IT TO STOP TO START
WHAT IS IT TO NOT START TO STOP
WHAT IS IT TO NOT STOP TO START
WHAT IS IT?
Prostitutionstribunalen
Foto: José Figueroa
Teater Tribunalen, Stockholm och Inkonst, Malmö 2010
Idé och koncept: Arena Baubo
Verk av: Katja Seitajoki, Maria Magdolna Beky Winnerstam, Lina Benneth, Efwa-Wiktoria Rodell, Maria Stiernborg och Kajsa Wadhia
Övriga medverkande: Tomas Björkdal, Lina Samuelsson, Karin Hauptmann, Ludvig Uhlbors, Isabella Lund, Tanya Suhinina, M, Fairy, Timo Nieminen och Ida Wahllund.
I ”Fackmöte för prostituerade” (2007) bad Arena Baubo sexsäljare skriva texter om sitt arbete, i ”Svenska torskar 09” (2009) manades sexköpare genom intervjuer att träda fram med sina egna berättelser och liv. Berättelserna ställs nu mot varandra i ett scenkonstgalleri där vi navigerar bland fakta och myter.
Scenkonstnärerna har arbetat i en anti-hierarkisk och tvärkonstnärlig arbetsmodell och skapat individuella verk som svar på det dokumentära materialet. Verken ställs ut i form av sceniska bilder, fotografier och videokonst som bryts av med ett seminarium angående temat. En helkväll av konst och debatt.
En tribunal med lyx-, tjack- och andra vanliga dödliga horors egna berättelser sida vid sida med torskbekännelser, gubbfasoner, snusk och sexuella paradis.
DN på stan:
Arena Baubo vill nyansera debatten om prostitution:
"Föreställningen är politisk, diskussionslysten och sexig, men inte pornografisk."
ARENA BAUBO – ARENA FÖR POLYFON SCENKONST
Katja Seitajoki | katjaseitajoki@gmail.com | +46 702 698 532
Katja Seitajoki | katjaseitajoki@gmail.com | +46 702 698 532